"Újra összenő, ami összetartozik" – jelentette ki Lázár János, országgyűlési képviselő, Miniszterelnökséget vezető államtitkár az M43 Makó-országhatár autópálya szakasz alapkő letételénél. A sztráda 23,1 kilométerrel bővül, amely 2014 végére készül le.

Makó-országhatár szakasz alapkövét csütörtökön délelőtt tette le Lázár János, országgyűlési képviselő, Miniszterelnökséget vezető államtitkár, Kovács Ákos, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgató-helyettese, Mágori Józsefné, országgyűlési képviselő, valamint a kivitelező Duna Aszfalt Kft. vezetői. A földbe helyezett kapszulába friss napilapok, illetve néhány forint került.

\"http://static.promenad.hu/article/12/69/66/9ec8170b45bc030aeecc7b6b08c25f45_big.jpg\"

Lázár János sok siker kívánt a kivitelezőnek, aki reméli, hogy a 2014-es határidő előtt el fog készülni az autópálya szakasz.

- Nagy jelentőségű ez az út, mert a kormány kiemelt figyelmet fordít az Alföld jövőjére, valamint a térségi települések szempontjából is fontos, ugyanis nagyban hozzájárul a közlekedés biztonságához és élhetőségéhez - jelentette ki az országgyűlési képviselő.

- A történelem viharai, az ország szétdarabolása ellenére ennek az útnak a segítségével újra összenő, ami összetartozik. Hosszú küzdelem után büszkék lehetünk arra, hogy ez az út mégis csak megépül. Szimbolikus jelentősége van, hogy magyar területek kapcsolódnak össze hagyományos magyar területekkel – folytatta Lázár János.

- Magyarország jobban teljesít, de még messze van attól, hogy igazán jó legyen a teljesítmény – mondta az Miniszterelnökséget vezető államtitkár, aki hozzátette, hogy igazán nagy jelentősége van ennek az útnak az Alföld szempontjából. A Tiszántúlon több halmozottan hátrányos település van.

A kormány azt szeretné, hogy Magyarország infrastruktúráját tekintve Közép-Európa legerősebb országa lenne. Ezért is fordítottak kimagasló összegeket az infrastruktúrális beruházásokra. Ennek meg is van az eredménye, ugyanis a szomszédod Uniós országokhoz képest jobbak a hazai viszonyok – zárta Lázár János.

Az M43-as Makótól az országhatárig tartó autópálya szakaszának előkészítő munkálatai március végén megkezdődtek, a kivitelezés 2014 év végére készül. A 23,1 km-es szakasz kivitelezése több mint 46 milliárd forintból valósul meg. A beruházás eredményeképpen lényegesen gyorsabban és biztonságosabban érhetjük el a magyar-román határt, javul a térség forgalmi helyzete, az országhatárra tartó és az onnan érkező jelentős nehézgépjármű-forgalom is erre az útszakaszra terelődik át.

A 2x2 sávosra tervezett gyorsforgalmi út burkolt leállósávval csatlakozik az M43 Szeged - Makó közötti szakaszhoz. A teljes szakasz új nyomvonalon, mezőgazdasági területen vezet. A keresztezett utak részben burkolt országos összekötő utak, másrészt mezőgazdasági földutak. A terület jellege sík, jelentős magassági eltérésék nem adódnak. A szakasz nyomvonala három méter körüli töltésmagasságon vezet, kivéve Hódmezővásárhely – Makó, illetve a Mezőhegyes – Újszeged vasútvonalak külön szintű keresztezéseit, ahol a töltésmagasság eléri a tíz métert – mondta Kovács Ákos.

Sámson - Apátfalva szárazér felett a töltésmagasság körülbelül kilenc méter. A térség kedvezőtlen altalajviszonyai miatt, már a korábbi szakaszon lévő építkezés folyamán is komoly problémát jelentett a nagy mennyiségű csapadék esetén előálló belvíz. A töltéstestbe, ezért 23,1 km hosszon hozzávetőlegesen 2,5 millió köbméter töltésanyagot kell beszállítani.

Három csomópont épül: a 4415. jelű úti, valamint a 4425 jelű útnál, illetve a 4451. jelű utak keresztezésénél külön szintű csomópontot alakítanak ki. Az M43 gyorsforgalmi út új nyomvonala a Hódmezővásárhely – Makó vasútvonalat és a Mezőhegyes – Újszeged vasútvonalat keresztezi, itt egy új vasúti felüljáróval oldják meg az átvezetést.

Az útszakaszon két pihenő létesül, egy egyszerű a Krak-érnél, illetve egy egyoldali komplex autópálya pihenő Kövegynél.

Forrás: promenad.hu