November 9-én, Szegeden tartott tájékoztatót a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Csongrád Megyei Igazgatósága, az általa kezelt megyei közúthálózat téli üzemeltetéséről, karbantartásáról. Az eseményen Székely Tamás, a szervezet megyei igazgatója tájékoztatta amegjelenteket a közutak hó-eltakarítási szolgáltatási szintjeiről és a téli üzemeltetés védekezési rendszereiről, majd a szolgálat ellátásához szükséges géppark méretéről is beszámolt.

A tél közeledtével nem csak a járókelőknek kell felkészülniük vastagabb dzsekikkel és az autósoknak a járművek átvizsgálásával, a téli gumi vásárlásával, hanem a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nek is szembe kell néznie a megváltozott időjárással és biztosítania kell az úton lévőknek a lehető legzökkenőmentesebb közlekedést.

Csongrád megye területén mintegy 1350 kilométer hosszú útszakaszról kell gondoskodnia a társaságnak, amelyek között I. és II. rendű főutak valamint összekötő és mellékutak is találhatóak.

Mint azt Székely Tamás elmondta, a lehullott hóréteget hóekézéssel kell eltávolítani a burkolatról, ezen munkálatokról pedig az illetékes üzemmérnökségek vezetnek tervet, amely tartalmazza a tisztítási munkák sorrendjét és a beosztott gépek listáját is. A síkosság elleni védekezésben a társaság négy szolgáltatási szintet különböztet meg, amelyek meghatározzák a munka ütemét.

A téli üzemeltetés során többféle védekezési rendszert is használnak: az őrjáratos rendszer, amely alá azok az útvonalak tartoznak, amelyek állapotát a közút kezelője a leggyakrabban ellenőrzi és hóeltakarítás során is elsőbbséget élveznek, a védekezés pedig az út teljes hosszára és szélességére kiterjed.

A rajonos rendszer esetéhez sorolt utakat csak időszakonként ellenőrzi a kivezényelt elhárító gépkocsi, a védekezés pedig nem terjed ki az egész útszakaszra, mindösszesen annak veszélyes részeire.

A hófuvások elleni védekezésre Csongrád megyében hófogó erdősávokkal nem rendelkeznek, ellenben szükség esetén mobil hóvédműveket (hófogórácsok, netlon-hálók) alkalmaznak. Az érintett szakaszokon november 15-ig helyezik el ezeket az eszközöket.

Székely Tamás ezeken túl a társaság birtokában lévő gépparkról is adott egy átfogó képet, amely alapján megtudtuk, hogy többek között 24 db kombinált géppel, 1 hóekés géppel és 4 darab hómaró géppel igyekeznek majd mentesíteni az utakat, illetve a szűkösnek mondható gépállomány mellé, rendkívüli időjárás esetén újabb gépek bérelhetőek, hívhatóak le.

A téli útszóró só és síkosság-mentesítő anyagok beszerzése központilag, közbeszerzés alapján történik, ezen tárgyalások jelenleg is zajlanak, de már a végükhöz közelednek, viszont a jó hír, hogy tavalyról is maradt még útszóró só, kalcium-klorid és homok is, amelyek valószínűsíthetően, átlagos időjárási viszonyok esetén a decembert mindenképpen kibírják.

Fontos tudnivaló, hogy az üzemmérnökségeken 2012. november 12. és 2013. március 15. között az időjárás függvényében 24 órás, folyamatos ügyeleti szolgálatot tart fenn a társaság, az utazóközönség pedig az ÚTINFORM segítségével tájékozódhat az aktuális viszonyokról.

Továbbá arról is szó volt, hogy az utak burkolatainak megtisztítása után a padkák hómentesítésére is sor kerül, viszont erre csak akkor van szükség, ha az ott felgyülemlett hómennyiség vastagsága meghaladja a 30 cm-et és akadályozza az esetleg újbóli hóesést követő tisztítási munkálatokat. A gépi munkák elvégzése után pedig a buszöblök, zebrák hó-eltakarítási munkáit szükség szerint kézi erővel végzik el.

Forrás: promenad.hu