Három megyéből érkeztek a traktorok és a versenyzők a Székkutason megrendezett második regionális szántóversenyre, ahol a motorosok is randevúztak. Szombat délelőtt előbb a traktorok, majd a motorosok vonultak ki a település határában kialakított versenypályára, ahol a legnagyobb erőgépektől egészen a pónilóval vontatott ekéig beálltak a barázdák elkészítésébe a versenyzők. Az eseményről Farkas Sándor országgyűlési képviselő, a Parlament Mezőgazdasági Bizottságának elnöke elmondta: örül, hogy a mezőgazdasági szakmai programok mellett a hagyományok őrzésére is figyeltek a kutasiak.
1860 óta rendeznek szántóversenyeket hazánkban – mondta el az elnök, aki szerint fontos, hogy a gazdálkodók ebben is összemérhessék tudásukat. Örömmel konstatálta, hogy a legújabb és legerősebb gépek mellett a földforgatás hagyományos módszerei is láthatóak a rendezvényen.
Labádi Ernő, a motoros találkozó fő szervezője elégedett volt a Székkutasra látogató motorosok számával, és maga is megcsodálta a régi berendezéseket. Ernő bácsi egy 47 éves, 250-es Jávával motorozik, amelyet alkatrész állapotban vett meg, majd több év várakozás után határozott úgy, hogy restaurálva újjá építi a motort. Mint elmondta, a Székkutasi Motoros Baráti Körnek 81 tagja van – nem csak Székkutasról -, és több mint 130 regisztrált régi motort tartanak számon. Örömteli, hogy egyre több fiatal fordul ezek felé a régi masinák felé, és az édesapákkal közösen összefogva újítanak fel egy-egy ilyen régi gépet.
Ezt, a fiatalabb korosztályt képviseli Nagy György Károly, aki bár vásárhelyi, de a mindszenti klub tagja. Mint elmondta, egyik család tagjának fészerében pillantotta meg az SHB-SAX típusú motorkerékpárt, amelyet 1940-ben gyártottak, és ez szerelem volt első látásra. A motor maga még jobban hasonlít egy kerékpárra, mint motorra, a 100 köbcentis jármű sebességét a tank mellett elhelyezett kétfokozatú váltóval lehet befolyásolni, és elöl agyfékes, azonban hátul – szintén, mint a kerékpárok – kontrafékes. Károly elhozta magával az eredeti, fényképes forgalmi igazolvány másolatát is, és kijelentette: ő több szépséget lát ezekben a régi motorokban, mint a mai, sorozatban gyártott járművekben.
Varga Zoltán Kistelekről érkezett német gyártású traktorjával, az 1954-es gyártmány mögé szintén német ekék kapcsolt a szántóverseny résztvevője. A Büder típusú földforgató berendezés a német specialitást tükrözi, és számos állítási lehetőség segíti, hogy a kívánt módon alakuljon ki a barázda. Varga Zoltán egyébként elégedett volt a parcellával, ahol a szántást végezte, de ha több eső lett volna, mélyebbre is szánthatott volna a most elérhető 20-25 centiméteres mélységnél.
A név azonos, de a versenyző már más: szintén Varga Zoltán nevet viseli az apátfalvi versenyző, aki két lovával vágott neki a kijelölt parcellának. Petra és Betyár húzta az ekét, a mén sodrott típusú ló, ami annyit tesz, hogy a magyar fajtát egy nyugodtabb fajtával kevernek, így az állat szép komótosan tudja húzni az ekét. Varga Zoltán elmondta, hogy már egy évtizede dolgozik Betyárral, akivel teljesen elégedett.
Az egyik legnagyobb erőgép Orosházáról érkezett, László Sándor, a gép vezetője elmondta: ez egy 160 lóerős New Holland típusú masina, amelyhez egy speciális ekét kapcsoltak, a réselt lemezű ekével apróbbra lehet a földet törni. Az eke egyébként egy négyfejes, váltva forgatós Vogel & Noot berendezés.
- Egy nagyon komoly civil kezdeményezés hívta életre tavaly az első motoros találkozót – értékelte Szél István polgármester a szervezést hozzátéve: a tavaly elkezdett hagyományokon teljesen profi szervezés után kezdődhetett el a program. Örömtelinek mondta, hogy több mint 30-an vállalták a szántóversenyen való indulást, és az idén is ezernél többen látogattak ki a térség mezőgazdasági kultúrájának egy fontos mozzanatát bemutató eseményre.
Forrás: promenad.hu (ahol további képek is találhatók a rendezvényről)